Word nu seizoenpashouder
van Literair Café Venray!
Klik hier

Schrijversbijeenkomsten

Jaarprogramma seizoen 2023 – 2024

15 oktober 2023: Jan Siebelink
19 november 2023: Hanan Faour en Paul Driessen
21 januari 2024: Mariken Heitman
17 maart 2024: Lisa Weeda

 

Alle bijeenkomsten vinden plaats in het Theehuis, Odapark, Merseloseweg 117 te Venray om 11.00 uur.

Seizoenpashouder worden?

De onmisbare achterban van Literair Café Venray wordt immers gevormd door de seizoenpashouders.
Als seizoenpashouder heeft u gratis entree bij elke schrijversbijeenkomst. Ook krijgt u als seizoenpashouder aan het begin van het literaire seizoen het volledige   jaarprogramma thuis gestuurd.

Vóór iedere schrijversbijeenkomst door het jaar heen ontvangt u een digitale Nieuwsbrief met uitgebreide informatie over de betreffende schrijver.

U betaalt tevens op vertoon van uw seizoenpas, voor één persoon dezelfde gereduceerde entreeprijs bij lezingen van BiblioNu als de leden van BiblioNu.
Daarnaast betalen leden van BiblioNu voor de lezingen van Literair Café Venray geen € 12,50 entree, maar de gereduceerde prijs van € 10,- per lezing.

De seizoenpas is overdraagbaar, kunt u zelf een keer niet naar de schrijversbijeenkomst komen, dan mag iemand anders met uw pas gratis naar de bijeenkomst komen.
U wordt seizoenpashouder door het bedrag van € 40,00 over te maken.

Aanmelding voor het nieuwe seizoen loopt via het secretariaat@literaircafevenray.nl  en betaling via banknummer NL46 RABO 0132 5942 50 ten name van Literair Café Venray onder vermelding: seizoenpashouder seizoen 2022-2023.
Gaarne aanmelding voor 15 september 2023. Dan heeft u de seizoenpas in huis, voordat onze eerste bijeenkomst plaats vindt.

Lisa Weeda (Rotterdam, 25 januari 1989) te gast bij Literair Café Venray in het Theehuis.
Boeken: Aleksandra en Dans, dans Revolutie

Literair Café Venray sluit op zondag 17 maart 2024 het literaire seizoen 2023-2024 af met een lezing van en met Lisa Weeda. Lisa Weeda in Rotterdam (19 januari 1989) geboren is een Nederlandse schrijfster, literair programmamaker, scenarioschrijver, audio fan en virtual-reality-regisseur. Zij  doorloopt het Johan de Witt-gymnasium in Dordrecht en studeert vervolgens Theater-, Film- en Televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. In 2015 sluit zij haar studie aan ‘ArtEZ Creative Writing’ in Arnhem af. Tekst is altijd de basis van haar werk, maar de vorm staat daarbij vrij.

Haar werk

In 2016 verschijnt haar chapbook ‘De benen van Petrovski ’(Literair Productiehuis Wintertuin), het literaire verslag van haar reis naar Oekraïne, het geboorteland van haar grootmoeder en waar nog een groot deel van haar familie woont. Ook in haar debuutroman ‘Aleksandra’, (2021 De Bezige Bij) speelt Oekraïne de hoofdrol. ‘Aleksandra’ is het verhaal van een familie tussen Oost en West, die maar niet loskomt van een gebied, dat nooit rust en vrede lijkt te vinden. Lisa Weeda vindt de vorm en de stem om dit indringende verhaal op een grandioze aansprekende manier te vertellen. Naar aanleiding van ‘Aleksandra’ roept de Volkskrant Lisa Weeda uit tot het ‘Literair Talent van 2022’. ‘Aleksandra’ wordt genomineerd voor de Boekhandelsprijs en staat op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2022. De roman ‘Aleksandra’ is inmiddels in zes landen verschenen, waaronder Duitsland, Polen en Frankrijk.

Interview

Victor Elfring zal Lisa Weeda interviewen over natuurlijk ‘Aleksandra’, maar ook over haar meest recente roman ‘Dans dans revolutie’ (2024 De Bezige Bij). Het boek, waarin Lisa Weeda in vier magische verhaallijnen het gevecht aangaat met ‘war fatigue’, ‘westsplaining’, de machteloosheid in  het al bijna tien jaar slepende Russisch-Oekraïense conflict en de arbeidsmigratie in Europa. Allemaal heel actueel. ‘De oude tijden hebben ons maar al te vaak verraden,’ schrijft Weeda, ‘maar onze dans, als een heel smal steegje waar je zijlings net nog je lichaam doorheen kan proppen om aan de andere kant van iets te geraken, heeft ons altijd op het nippertje gered.’

Voor de muzikale omlijsting zorgen Jana Peeters uit Venlo, begeleid door Maartje Smedts op piano. Jana is 15 jaar, leerling van Marjolein Cuijpers, zangeres & vocal coach, en zit op het Valuas College, topklas-muziek, in Venlo.

De lezing met Lisa Weeda vindt plaats op zondagmorgen 17 maart a.s. in het Theehuis van het Odapark, Merseloseweg 117, 5801CC in Venray en begint om 11.00 uur. Boekhandel Roojboek is aanwezig voor de verkoop van boeken en Lisa Weeda zal die in de pauze voor u signeren. De entree   is voor seizoenpashouders van Literair Café Venray gratis. BiblioNu-leden betalen € 10,- en de overige bezoekers € 12,50.

foto © Geert Snoeijer 2021

Mariken Heitman (1983)
Boek: Wormmaan

Mariken Heitman studeerde biologie in Utrecht. Ze schrijft en werkt daarnaast als tuinder en docent groenteteelt. Ze publiceerde korte verhalen op o.a. deFusie, De Optimist en Papieren Helden. Artikelen en essays van haar verschenen o.a. in De Volkskrant, De standaard en NRC. In 2019 verscheen haar debuutroman De wateraap bij uitgeverij Atlas Contact. Deze werd genomineerd voor de Bronzen Uil, de Anton Wachterprijs en stond op de longlist van de Jan Wolkersprijs. In augustus 2021 verscheen haar tweede roman Wormmaan. Hiervoor ontving zij het C.C.S. Crone stipendium. In mei 2022 werd aan Wormmaan de Libris Literatuur Prijs toegekend.

Zondag 21 januari 2024, 11.00 uur
Theehuis, Odapark Merseloseweg 117 te Venray

Entree: € 12,50. Seizoenpashouders hebben vrij entree. Bibliotheekpashouders van BiblioNu betalen 10,- euro.

foto © Melanie-Marsman

Voor zondag 19 november a.s. stond een schrijversbijeenkomst met Nina Polak in het Theehuis van het Odapark gepland. Echter middels de Schrijverscentrale annuleerde Nina onlangs, om gezondheidsredenen, al haar lezingen voor 2023.
Literair Café Venray heeft echter voor deze zondagmorgen een zeker aansprekende en ook unieke alternatieve invulling gevonden in Hanan Faour en Paul Driessen, beiden lokale Venrayse auteurs.

Hanan Faour

Hanan Faour (Venray, 1998) is een Nederlands-Libanese schrijfster, die verhalen vertelt in tekst, beeld en HTML. Zij studeert af aan Creative Writing ArtEZ , Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, waar ze inmiddels zelf lesgeeft. Zij wint de El Hizjra Literatuurprijs, toegekend door de stichting El Hizjra, die zich inzet voor het cultureel erfgoed van migranten uit de verschillende Arabische gebieden. Zij draagt voor tijdens het ‘Nieuw Typesfestival en werk van Hanan verschijnt in De Revisor, Mooie Woorden en Crossing Border.                                                                                                                                                    ‘Als we allemaal thuis zijn’, (2020), een novelle in kleine oplage, schreef zij als afstudeerwerk aan de Creative Writing ArtEZ. Schervenstad (2022), is haar debuutroman, waarmee zij wordt genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs 2023.

Hanan Faour schrijft met ‘Schervenstad’ een ontroerend verhaal over Nadine en Isaac, een tweeling. In hun kindertijd zijn ze onafscheidelijk, maar Isaac, wordt als jongen met een Arabische achtergrond, door de buitenwereld toch heel anders behandeld dan zijn zus. Op hun veertiende worden zij door de scheiding van hun ouders van elkaar gescheiden. Isaac gaat met zijn Libanese vader naar Libanon en Nadine blijft met haar Nederlandse moeder in het Noord-Limburgse dorpje achter. In 2010 vindt er, zoals we allemaal nog weten, een enorme explosie in de haven van Beiroet plaats. Nadine heeft haar tweelingbroer zeker tien jaar niet gezien, maar zij weet één ding zeker: “Ik móet erheen”.

Hanan Faour heeft ook een Libanese vader en een Nederlandse moeder. Ze heeft een gelukkige jeugd in Venray, hoewel ze iemand mist die op haar leek. “In mijn omgeving was er niemand die net zoals ik half Nederlands, half Libanees is. Vandaar ook de tweeling in het boek. Dat komt voort uit de wens om iemand te hebben, die heel erg op je lijkt. Dat neemt niet weg, dat ik heel trots ben om Limburgs te zijn; ook dat is een onderdeel van mijn identiteit.”

Vanwege haar bi-culturele achtergrond vraagt Hanan zich ook af: Waar identificeer ik me mee? Waar voel ik mij thuis? Vragen, die ook thema’s in haar roman ‘Schervenstad’ vormen. “Ik vind het belangrijk dat verhalen als deze, van en voor mensen met een dubbele identiteit, in de media komen en besproken worden in de literatuur. Juist omdat ik zélf die herkenning zocht en vaak niet kon vinden.”

Met een nieuw boek is Hanan (nog) niet bezig. Op dit moment is ze vooral nieuwsgierig. ‘Ik ben heel benieuwd hoe mijn boek mensen gaat raken. Nu het boek er is, moet ik het loslaten en kijken wat anderen, de lezers ermee doen. Dat voelt, alsof ik een stukje van mijn hart weggeef aan de wereld. Op dit moment onderzoek ik vlaai en hummus, en hoe ik iets kan maken wat beiden is”.

Irma Verhagen zal Hanan Faour op 19 november a.s. over haar roman Schervenstad interviewen.

foto: Anneke_Hymmen

Paul Driessen

Paul Driessen is, zoals men zegt ’leraar in ruste’. Ruim 25 jaar is hij wiskundeleraar op de middelbare school. Na zijn pensionering in 2020 besluit hij zijn oude hobby, schrijven, weer op te pakken. Met in 2023 als resultaat, Schoolstrijd 2.1.. Paul Driessen beschrijft zijn ervaringen als wiskundeleraar in een roman. Weliswaar fictie, maar wel gebaseerd op diens ervaringen in het onderwijs.

In Schoolstrijd 2.1. is Paul Driessen erg kritisch over de gang en stand van zaken binnen het hedendaagse onderwijs. Deze kritiek drukt hij op aansprekende wijze en afwisselend in  leesbare bewoordingen uit. Schoolstrijd 2.1. gaat over een leraar uit de vorige eeuw, die ‘probeert te overleven en zich staande te houden in het onderwijs van nu’.  Paul Driessen maakt zich zorgen over het huidige onderwijs. Hij ziet telkens weer, dat de basiskennis van leerlingen, zoals lezen, rekenen en schrijven steeds meer afbrokkelt. Hij wijdt dit met name aan de instelling in het hedendaagse onderwijs, dat alles ‘leuk’ moet zijn.

Soms zijn dingen niet leuk, ook in het echte leven niet. Daarom moet je in de klas maar woordjes en sommen oefenen, wat niet altijd leuk is. De oorzaak van problemen met en voor kinderen binnen het hedendaagse onderwijs legt Paul Driessen deels bij de ouders. Zij staan pal achter hun kind, dat is natuurlijk prima, maar zij weten vaak niet, hoe hun kind zich in de klas gedraagt, zich daar opstelt. Wanneer er zich bij en met het kind problemen voordoen dan ligt dat zo goed als altijd aan de docent en zelden aan het kind. Ook de mobiele telefoon is oorzaak. Kinderen hebben al veel moeite om zich te concentreren, hebben vaak al een beperkte spanningsboog en een mobiel bij de hand helpt hier ook niet echt. ”Schoolstrijd 2.1. is een psychologische roman over de worsteling van een docent in het huidige onderwijs.”

Victor Elfring zal Paul Driessen op 19 november over zijn roman Schoolstrijd 2.1 interviewen.

Zondag 19 november 2023, 11.00 uur
Theehuis, Odapark Merseloseweg 117 te Venray

Entree: € 12,50. Seizoenpashouders hebben vrij entree. Bibliotheekpashouders van BiblioNu betalen 10,- euro.

Jan Siebelink te gast in het Odapark bij Literair Café Venray

Op zondag 15 oktober 2023 opent Literair Café Venray het literaire seizoen 2023-2024 met een lezing van Jan Siebelink. Deze vindt weer plaats in het Theehuis van het Odapark in Venray. Tijdens deze lezing zal Leo van der Sterren, de Roojse Dichter, voor het eerst, na zijn benoeming, in het openbaar optreden en enkele gedichten van zijn hand voordragen.

Jan Siebelink (1938) wordt in Velp geboren in een streng godsdienstige omgeving. Deze is van grote invloed op zijn jeugd en later op diens schrijverschap. De Franse auteur J.-K. Huysmans maakt op hem met zijn decadente roman ‘A rebours’, zijn “verblindende stijl, religieuze preoccupatie en verheerlijking van het kwaad een verpletterende indruk”. Thema’s die hij later in zijn eigen boeken gaat verwerken. Het eerste verhaal, dat Siebelink schrijft is ‘Witte chrysanten’, dat met vier andere verhalen zijn debuut ‘Nachtschade’ (1975) vormt, dat opvalt door zijn zwart romantische motieven als verval, dood, religie. In ‘Witte chrysanten’ zitten alle motieven, die Siebelink later in zijn romans ‘De herfst zal schitterend zijn’ (1980); ‘En joeg de vossen door het staande koren’ (1982) en ‘De overkant van de rivier’ (1990), verder uitwerkt.

Jan Siebelink: “Een aantal nauwelijks opvallende gebeurtenissen en feiten uit de werkelijkheid door de verbeelding en de betovering van de stijl tot iets groots transformeren, dát is voor mij literatuur.  In mijn romans en verhalen gaat het om gewone mensen, maar door intens licht op hen te laten vallen, komen ze los van de werkelijkheid en worden ze raadselachtige personages. Literatuur hoort mensen bijzonder te maken.”

“Vanaf mijn eerste boek is het mijn wens geweest om als mannelijk auteur een klassieke romanheldin te scheppen. De wereldreizen in mijn jongste jeugd gaan allemaal naar ‘De overkant van de rivier’ (1990), naar Lathum en Duiven, geboorteplaatsen van mijn ouders en voorouders. In ‘De overkant van de rivier’, die bijna een eeuw omspant, beschrijf ik het leven van zo’n sterke vrouw, dat is Hanna Innemee. Een eenvoudig boerenmeisje, dat in een situatie belandt, die het uiterste van haar vergt. Siebelinks laatste roman ‘Brengschuld’ (1922) staat tijdens deze lezing centraal. Victor Elfring zal de schrijver hierover interviewen en ook de toehoorders kunnen vragen stellen.

Aanvang van deze lezing is 11.00 uur in Theehuis van het Odapark, Merseloseweg 117, 5801 CC in Venray. De entree is voor seizoenpashouders gratis, BiblioNu leden betalen € 10,-, overige bezoekers € 12,50.

foto ©-Sacha-de-Boer
foto ©-Sacha-de-Boer

Jan Siebelink (Velp 1938)
Boek: Brengschuld

Jan Siebelink  groeit op in een streng-godsdienstig christelijk gezin. Met name de vader is  streng en ‘bevindelijk gereformeerd’. Siebelink wordt docent Nederlands en Frans. Naast deze baan studeert hij Franse Taal- en Letterkunde en begint hij met schrijven. Dit resulteert tot heden in een aanzienlijk aantal romans, verhalen en essays. Zijn belangrijkste romans zijn: De herfst zal schitterend zijn; En joeg de vossen door het staande koren; De overkant van de rivier; Vera; Margaretha en in 2005 zondermeer zijn bekendste boek: Knielen op een bed violen. In het laatstgenoemde boek vertelt Siebelink over de godsdienstige kring waar zijn vader toe behoort en hoe hij daar zelf bij betrokken wordt. Siebelink schrijft het Boekenweekgeschenk van 2019 met als titel: ‘Jas van Belofte over ‘de liefde die vriendschap heet’. Jan Siebelink is de vader van de schrijvers Jeroen en Janneke Siebelink,

Zondag 15 oktober 2023, 11.00 uur
Theehuis, Odapark Merseloseweg 117 te Venray

Entree: € 12,50. Seizoenpashouders hebben vrij entree. Bibliotheekpashouders van BiblioNu betalen 10,- euro.