Schrijversbijeenkomsten

Jaarprogramma seizoen 2019 – 2020


Beste seizoenpashouder en vriend van Literair Café Venray,

Jaarlijks stelt Rabobank Horst-Venray een deel van hun winst beschikbaar ter ondersteuning van het verenigingsleven in de regio. Dit doen ze onder andere via de Rabo ClubSupport.

Als lid van Rabobank Horst-Venray kunt u tijdens de ClubSupport Campagne stemmen op onze club. Hoe meer stemmen we krijgen, hoe hoger de bijdrage is die door de Rabobank aan ons wordt gedoneerd. Breng uw stem uit tot 11 oktober a.s., zodat wij ook in de toekomst de literatuur in Venray kunnen blijven vertegenwoordigen.

Literatuur blijft gelukkig, ook in deze tijden waar andere vormen van tijdsbesteding zich verdringen om een plekje in de vol geschreven digitale of analoge agenda’s, een bezigheid voor veel gegadigden.

Zoals onze voorzitter Frans Schmeetz zegt: “Een goed boek weet je te pakken, te prikkelen, mee te nemen naar een andere realiteit. Het kan je kijk op zaken veranderen”.

Veel leesplezier toegewenst.

Bestuur Literair Café Venray

almaenmaritamathijsen ©jitskeschols

Alma en Marita Mathijsen te gast  in de Bibliotheek

De bijeenkomst heeft als titel:
‘Zij / Hij’, in dialoog met Alma en Marita Mathijsen

Alma en Marita Mathijsen schrijven het essay bij de Maand van de Geschiedenis 2019. Het thema van de 16e Maand van de Geschiedenis is ‘Zij/Hij’. Het essay is een briefwisseling tussen moeder en dochter waarin ze de verhoudingen tussen de seksen onderzoeken in de geschiedenis én in het heden. De titel van het essay is ‘Niet schrikken mama’.

Als essayisten voor de Maand van de Geschiedenis werden zij voorgegaan door o.a. Nelleke Noordervliet, Herman Pleij, Fidan Ekiz en Ahmed Aboutaleb.

Alma Mathijsen (1984) studeerde Beeld en Taal aan de Gerrit Rietveld Academie en Creative Writing in New York. Op haar achttiende begon ze met schrijven voor de jongerenwebsite Spunk.nl en was ze onderdeel van het columnistenduo Fanny & Alma in Het Parool. Van haar hand verschenen zes toneelstukken, een verhalenbundel en drie romans. Ook schrijft ze essays voor NRC. In 2011 verscheen bij De Bezige Bij haar debuutroman Alles is Carmen, in 2014 gevolgd door De grote goede dingen, een roman waarin ze afscheid neemt van haar vader, Hub Mathijsen. In september 2017 verscheen Vergeet de meisjes, over twee vrouwen die besluiten zich aan de wereld te onttrekken.

Marita Mathijsen (1944) is emeritus hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Zij is gespecialiseerd in de negentiende eeuw. De gemaskerde eeuw (2002, Querido) is haar mentaliteitsstudie van deze tijd. In Historiezucht (2013, Vantilt) beschrijft zij hoe historie veranderde van iets dat alleen bij de elite hoorde tot iets van iedereen. Haar boek Jacob van Lennep. Een bezielde schavuit (2018, Balans) is een fascinerend levensverhaal, dat tegelijk een biografie is van een tijdperk. Marita Mathijsen schrijft geregeld bijdragen voor NRC.

Gedurende de gehele maand oktober 2019 zijn er 2 tentoonstellingen te bekijken: de tentoonstelling ‘Vrouwen van Venray’ in de publiekshal van het Gemeentehuis van Venray en de tentoonstelling ‘ Megjes in Kronenberg’ gebaseerd op het boek van Marleen Wijnen in de Bibliotheek van Horst.

Het volledige programma  tijdens de Maand van de Geschiedenis in Venray is te bekijken op: www.maandvandegeschiedenis.nl, zoek onder ‘Agenda’ en vervolgens onder ‘Venray’.

Ook is er een flyer met alle informatie van de activiteiten in Venray die u o.a. kunt vinden op: https://lgog.nl/regios/venray/maand-van-de-geschiedenis.

Aan de organisatie van deze lezing en de tentoonstellingen is samengewerkt door LGOG kring Venray, Literair Café Venray (LCV) Biblionu Venray./Horst en gemeentearchief Venray.

Bij de bijeenkomst van maandag 7 oktober a.s. is ook Boekhandel Roojboek aanwezig. Het essay  ‘Niet schrikken mama’ is deze avond te koop voor  € 3,75.


Praktische Informatie.

Toegang: gratis voor LGOG-leden en LCV-pashouders op vertoon van lidmaatschapskaart LGOG of seizoenpas LCV. Voor andere bezoekers is de toegang        € 5,00

Ook al heeft u gratis toegang, u dient zich wel  aan te melden door een e-mail te sturen naar: lgog.venray@gmail.com, mét vermelding van naam en nummer lidmaatschapskaart (LGOG) of seizoenpas (LCV). U ontvangt een bevestiging van uw aanmelding. Er zijn 100 plaatsen beschikbaar.

Maandag 7 oktober 2019, 19.30 -21.30 uur, inloop vanaf 19.00 uur
Bibliotheek, Merseloseweg 59, 5801 CC Venray

Alexander Münninghoff©Willy Slingerland

Alexander Münninghoff te gast in Odapark

Alexander Münninghoff is geboren op 13 april 1944 in Posen (tegenwoordig Poznan in Polen). Na het gymnasium (Haganum) in Den Haag studeert hij Slavische taal- en letterkunde te Leiden. Al vanaf 1966 is hij werkzaam in de journalistiek, aanvankelijk als freelancer voor o.m. NRC, Haagse Post en Intermediair. Vanaf 1974 in vaste dienst bij de Sijthoff Pers (Haagsche Courant). In 1983 wint hij de Prijs voor de Dagbladjournalistiek met een serie over Turkije. In zijn loopbaan als journalist, verzorgt hij vele reportages over oorlogsgebieden (o.a. Iran, Irak, Libanon, Cambodja, El Salvador, Kroatië). In 1991 verschijnt Tropenjaren in Moskou over zijn tijd als correspondent in de Sovjet-Unie. In 2014 komt De Stamhouder uit. De Stamhouder is een prachtig geschreven boek met een interessant familieverhaal. Een boek over familieverhoudingen, oorlog, macht en armoede. Op zijn 70ste geschreven, nadat alle hoofdpersonen uit zijn verhaal inmiddels overleden waren.

Zondag  24 november 2019, 11.00 uur
Theehuis, Odapark, Merseloseweg 117 te Venray

Josien.waar.ben.jij.nu

In 2019 publiceert André Leijssen, bestuurslid van Literair Café Venray en vader van Josien  de dichtbundel Josien.waarbenjij.nu. In 46 gedichten en drie hoofdstukken, vat André zijn leven met zijn dochter Josien op een heel persoonlijke en authentieke wijze in woorden. Josien sterft, net 35 jaar geworden, op 18 mei 2016 aan de gevolgen van kanker. Het thema van deze morgen is het overleden kind in de literatuur.

Zondag 16 februari 2020
Theehuis, Odapark, Merseloseweg 117 te Venray


Franca Treur©Ilja Keizer

Franca Treur te gast in Odapark

Franca Treur (1979) is geboren en opgegroeid in Zeeland. Ze is schrijfster en journaliste. Ze studeert Nederlands en literatuurwetenschap in Leiden. Als schrijfster maakt ze in 2009 een magistraal debuut met haar roman Dorsvloer vol confetti . Ze wint hiermee de Selexyz Debuutprijs, de Jan Bruijns-prijs en wordt genomineerd voor onder meer de NS Publieksprijs en de Anton Wachterprijs. Dorsvloer vol confetti wordt in 2014 verfilmd.  Een aantal boeken later publiceert ze in 2017 de psychologische roman Hoor nu mijn stem. Ook in dit boek gaat ze terug naar haar jeugd en het traditionele keurslijf waar ze is geboren en opgegroeid.

Zondag 15 maart 2020, 11.00 uur
Theehuis, Odapark, Merseloseweg 117 te  Venray


Hanneke Hendrix©Lieke Romeijn

Hanneke Hendrix te gast in het Odapark

Hanneke Hendrix (Tegelen, 4 april 1980) is een Nederlandse schrijfster,  hoorspelmaker en maakt podcasts. Ze studeert Writing for Performance aan de HKU en Wijsbegeerte aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar debuutroman De verjaardagen (2012) wordt genomineerd voor o.a. de Academica Literatuurprijs 2013. In 2015 krijgt zij de Cultuur Stimuleringsprijs Stad Nijmegen 2014.

Hendrix schrijft voor NRC Handelsbladen en geeft les aan de opleiding Creative Writing op de Arnhemse Kunstacademie en de Schrijversvakschool. In 2018 verschijnt haar  roman Aswoensdag. In dit boek vertelt ze over Marit die gedwongen wordt terug te keren naar haar Limburgse geboortedorp om daar voor haar moeder met alzheimer te gaan zorgen.

Zondag 17 mei 2020, 11.00 uur
Theehuis, Odapark, Merseloseweg 117 te Venray


Marente de Moor©Eddo Hartmann

Marente de Moor te gast in het Odapark

Marente de Moor opent op zondagmorgen 29 september het nieuwe literaire seizoen van Literair Café Venray.  De Moor (in 1972 in Den Haag geboren) groeide op in een kunstzinnig milieu. Haar vader Heppe de Moor was beeldend kunstenaar, haar moeder Margriet, schrijfster van romans en verhalen.

Rusland heeft Marente de Moor altijd gefascineerd. Op haar achttiende vertrekt zij naar Rusland om deel te nemen aan een communistisch jeugdkamp. Zij studeert Slavische Taal- en Letterkunde in Amsterdam en  vertrekt vervolgens weer tot 2001 naar Rusland. In Sint-Petersburg studeert zij aan de theaterschool, werkt ze als verslaggeefster aan een tv-realityprogramma over misdaad en schrijft ze artikelen en columns. De columns worden in 1999 in haar eerste boek, Petersburgse vertellingen gebundeld.

Terug in Nederland werkt ze als redacteur voor HP/De Tijd. In 2007 verschijnt haar debuutroman   “De overtreder”, over Russen in Amsterdam, die in 2010 door de Suhrkamp Verlag in het Duits wordt uitgebracht onder de titel Amsterdam und zurück. Vanaf 2009 is Marente de Moor columniste voor Vrij Nederland. In 2010 verschijnt haar tweede roman, De Nederlandse maagd, over Janna, een jonge Nederlandse schermster, die in de zomer van 1936 door haar vader op de trein wordt gezet om in de leer te gaan bij zijn oude vriend, maître Egon von Böttiche. Voor deze roman, in het Duits getiteld  “Die Niederländische Frau” (2011) krijgt zij in 2011 respectievelijk de AKO-Literatuurprijs en in 2014 De European Union Prize for Literature. Haar derde roman, “Roundhay, tuinscène”, staat in 2014 op de shortlist van de Libris Literatuurprijs. Deze roman gaat over Louis Le Prince (1842), die lang voordat Edison en Lumiére met bewegende beelden kwamen, het filmpje ‘Roundhay Garden Scène’ maakte. Le Prince nam op 16 september 1890 de trein van Dijon naar Parijs, waarna nooit meer iets van hem werd vernomen. De Moors verhalenbundel “Gezellige verhalen” wordt in 2016 bekroond met de J.M.A. Biesheuvelprijs.

Marente de Moor zal tijdens de schrijversbijeenkomst in het Theehuis van het Odapark met name vertellen over haar vierde roman “Foon” (2018). Hierin vertelt zij, dit via allerlei omwegen, de tragische geschiedenis van ‘dat ene jaar, waarin alles anders werd’. Nadja woont met Lev, haar twintig jaar oudere leermeester, op wie zij als studente verliefd wordt, ver weg van de bewoonde wereld in de Russische bossen. Daar leiden zij als zoölogen jarenlang een berenopvang. Nu beiden oud zijn, staan de gebouwen leeg, zijn de mensen uit de buurt weggetrokken en zijn beiden op elkaar aangewezen. Lev’s geheugen gaat achteruit en ook met dat van Nadja blijkt iets aan de hand. Zij probeert met alle macht het ‘jaar waarin ze alles kwijtraakte’ uit haar gedachten te bannen.  Als lezer voel je dat er iets gruwelijks is gebeurd en dat ergens, gaandeweg in de roman langzaam wordt beschreven en onthuld.

Vanaf het begin speelt er iets sprookjesachtigs mee in het verhaal: tussen het kleinvee op het erf is ook een sprekende raaf. En er is dreiging, zoals de trein, die ’s nachts door de bossen raast. Nadja’s leven en relatie met Lev zijn, vanwege diens toenemend geheugenverlies, veranderd. De vrijwilligers zijn vertrokken, voorzieningen verdwenen, hun huis is verwaarloosd. Nog wel zijn er raadselachtige geluiden, die uit de lucht lijken te komen. Uiteindelijk zal Nadja de confrontatie met het verleden, haar verdrongen herinneringen onder ogen moeten zien. En het mysterieuze harde geluid, dat af    en toe weerklinkt: de foon, ‘de achtergrondruis van het leven’.

Zondag 29 september 2019, 11.00 uur
Theehuis, Odapark, Merseloseweg 117 te Venray

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!